Wrocław , zwany czasem Wenecją
Północy ,słynie z mnogości cieków wodnych , których brzegi, dla dobrej komunikacji , łączone były najróżniejszymi kładkami i mostami.
Przed wojną, zinwentaryzowano ponad 300 takich obiektów, obecnie , w granicach Wrocławia zliczono ponad 100 mostów i niemal 30 kładek , które przewieszają się nie tylko nad kilkoma korytami i kanałami Odry, ale także Miejską Fosą i licznymi , mniejszymi, lub większymi rzekami, rzeczkami i rzeczułkami: Widawą, Oławą (Górna i Dolną),Bystrzycą, Ślęzą, Dobrą, Ługowiną, Kasiną, Oporówką. Samych kanałów Odra liczy kilka (Powodziowy, Żeglugowy, Boczny, Miejski, Graniczny) a i jej koryto nie jest pojedyncze - mamy więc Starą Odrę, oraz Północną i Południową. Część Wrocławia, właśnie z powodu licznych cieków, położona jest na wyspach , których jest w sumie ponad 20.
Stary Most Mieszczański , którego kilka zdjęć tutaj zamieszczam, dziś już uznany za zabytek inżynieryjny i objęty ochroną prawną , łączy brzegi tzw. Odry Północnej - Kępę Mieszczańską z prawym (wschodnim) brzegiem rzeki. W 1997 r , oddano nowoczesny, szerszy i bardziej... bezduszny nowy most, położony równolegle do starego, który przejął od swego protoplasty cały ruch kołowy .
Most mieszczański |
Starszy, nazwany był - do 1945r- Wilhelmsbrücke , na cześć niemieckiego cesarza Wilhelma I Hohenzollerna który w 1871r, po zwycięstwie Prus nad Francją, proklamował w Wersalu , II Rzeszę niemiecką . Od tamtej pory , nosił tytuł: Wilhelm, z łaski Bożej cesarz niemiecki, król Prus, margrabia Brandenburgii, burgrabia Norymbergi, hrabia Hohenzollern, suweren i wielki książę Śląska oraz hrabstwa kłodzkiego, wielki książę Nadrenii i Poznania, książę Saksonii, Westfalii i Angarii, Pomorza, Lüneburga, Szlezwiku, Holsztynu, Magdeburga, Bremy, Geldrii, Kleve, Julich i Bergu, jak również Wendów i Kaszub, Krosna n. Odrą, Lauenburga, Meklenburga etc. landgraf Hesji i Turyngii, margrabia Górnych i Dolnych Łużyc, książę Oranii, książę Rugii, Fryzji Wschodniej, Paderborn i Pyrmontu, Halberstadt, Münster, Minden, Osnabrück, Hildesheim, Verden, Kamienia, Fuldy, Nassau, Mörs etc. uksiążcony hrabia Hennebergu, hrabia Marchii, Ravensburga, Hohenstein, Tecklenburg i Lingen, Mansfeld, Sigmaringen i Veringen, pan Frankfurtu, etc. etc.
Kiedy w 5 lat po proklamowaniu II Rzeszy (1876), wybudowano nowoczesny , szeroki niemal na 14 m most o ażurowej, kratownicowej konstrukcji , nadano mu właśnie cesarskie imię. Każde przęsło Mostu Mieszczańskiego ma długość 62 m a każdy element jest gęsto nabity olbrzymimi nitami.
Dziś, choć niemal jest wyłączony z użytku kołowego (służy jedynie jako bocznica dla oczekującego na wezwanie tramwaju rezerwowego) , jest częstym miejscem spacerów a jego 'balkoniki ', świetnie nadają się do obserwowania licznych wędkarzy po obu stronach Odry, oraz dzikiego ptactwa wodnego.
elementy konstrukcyjne zadziwiają wielkością |
widok z Mostu Mieszczańskiego na zabudowania przy Odrze |
Stary Most Mieszczański z jeszcze czynnym torowiskiem
|
Kępa Mieszczańska z widokiem na Podwale |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz