sobota, 21 grudnia 2013

Ługi - pomnik poległych 1914-18

Do wsi Ługi, trafiłam jadąc od Żmigrodu w kierunku Wińska.Bez przekonania skręciłam w boczna drogę, gdyż ta okolica raczej nie zaskoczyła mnie pozytywnie, jeśli chodzi o obiekty, których poszukuję. Od samego wjazdu, w oczy rzuca się kościół o prostej, charakterystycznej dla kościołów ewangelickich bryle.Z jego boku, dostrzegłam krzyż i złotą figurę Jana Pawła II, przybrane kolorowymi wstążkami.



Jednak na placyku przed kościołem, dostrzegłam ładny i zadbany obelisk Kriegerdenkmal, czyli pomnik poświęcony żołnierzom-mieszkańcom wsi Königsbruch, którzy zginęli w latach 1914-18. Jak na wszystkich pomnikach tego typu, wymieniono z imienia i nazwiska poległych , oraz daty ich śmierci.




Oglądałam potem zdjęcia tego obelisku sprzed kilku lat i widać,ze ktoś przejął się jego losem.Otoczenie zostało uporządkowane, dwa świerki zacieniające i niszczące pomnik wycięte (trochę szkoda, może wystarczyło 'podkasać'?) a sam pomnik jest nieco jaśniejszy, więc go wyczyszczono. Niestety, kostką betonową wyłożono tylko miejsce w obrębie placu kościelnego a tuż przed pomnikiem rozpoczyna się rozjeżdżony, błotnisty podjazd z szeroko rozlanymi kałużami. Akurat, podczas mojej wizyty w Ługach, kałuże i błoto były lekko ścięte mrozem, więc po cienkim i kruchym jeszcze lodzie maszerowały przed pomnikiem gołębie. Sfotografowałam i uśmiechnęłam się...to jakby symbol, znak , że ten pomnik jest   tutaj na swoim miejscu.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz