czwartek, 12 grudnia 2013

Malerzów - pomnik poległych 1914-18


Zwiedzając nieco dalszą od mojego miejsca zamieszkania okolicę, trafiłam do wsi Malerzów , która zaskoczyła mnie czystościa i dbałością o wygląd zabudowań. Kiedyś, nosiła ona nazwę Maliers, a w roku 1935, została zmieniona na Malen. W centrum, zobaczyłam kamień - pomnik poświęcony dziewięciu poległym w latach 1914-18 , żołnierzom, mieszkańcom tej wsi  .

 
Pierwotnie, kamień ten leżał na środku skweru , tam, gdzie dziś znajduje się  usypisko z  kilkunastu innych.Podobno, po wojnie, pomnik znikł ( gdzieś go usunięto?) a w 2002 r, wrócił na niemal to samo miejsce, nieco wyżej i dalej od drogi. Pomnik postawiono przy współpracy Urzędu Gminy w Dobroszycach i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. 




Obecnie , ma za podstawe płytę z dwujęzycznym , polsko-niemieckim napisem
 ' Chwała i pamięć ofiarom wojen światowych'. 

 Myślę, że to piękny gest pojednania i uczczenia tych , którzy polegli na frontach wszystkich wojen.




Nie mam kompleksów na tle przeszłosci terenów na których mieszkam i uważam, ze zacieranie śladów tych, którzy żyli tutaj kiedyś, jest bezsensowne. Historii tych ziem nie warto zaprzeczać, taka a nie inna była i tego się już  nie wróci. Dlatego szczerze cieszę sie, że ten pomnik wrócił na swoje miejsce.






na tej górce, znajdował się zniszczony podczas II w. ś. cmentarz z kościołem




prawdopodobnie, właśnie na tym skwerze , pierwotnie stał pomnik/kamień


zabudowania we wsi










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz